Scroll Top

Τί είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και ποια τα θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά;

ΔΕΠΥ

Η Διάταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα είναι μια νευροβιολογκή και συμπεριφορική διαταραχή. Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της είναι η απροσεξία, η διάσπαση προσοχής, η αδεξιότητα και η υπερκινητικότητα. Οφείλεται σε δυσλειτουργία του νευρικού συστήματος, υπεύθυνο και για την κίνηση του σώματος, αλλά και σε γενετικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Προσβάλλει το 5-20% των παιδιών. Τα αγόρια έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν τα συμπτώματα, πριν την ηλικία των 7 χρόνων, γιατί οι επιθετικές και υπερ-κινητικές κινήσεις τους, κάνουν τον ενήλικα να παρατηρήσει τη συμπεριφορά τους, νωρίτερα. Στα κορίτσια, τα συμπτώματα, εμφανίζονται, συνήθως, μετά τα 7 χρόνια. Παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά άγχους και κατάθλιψης, έχουν προβλήματα στη διατροφή τους (ανορεξία ή βουλημία) και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες αποτυχίες στις σχέσεις με τους άλλους και στο χώρο εργασίας τους, απ’ ότι συμβαίνει στα αγόρια.

Τα χαρακτηριστικά των παιδιών με ΔΕΠ-Υ είναι τα εξής:

–  Είναι παρορμητικά. Ενεργούν αυθόρμητα, είναι ανυπόμονα και απαιτούν την άμεση ικανοποίηση των επιθυμιών τους, αλλιώς θυμώνουν εύκολα.
–  Είναι απρόσεκτα. Δυσκολεύονται να ακολουθούν οδηγίες, χάνουν πράγματα, η προσοχή τους διασπάται από τα          διάφορα εξωτερικά ερεθίσματα, αφαιρούνται εύκολα, αγχώνονται, αφήνουν μισοτελειωμένες δουλειές και δεν ακούν αυτόν που τους απευθύνει τον λόγο.
–  Είναι υπερκινητικά. Κινούνται γρήγορα με αποτέλεσμα να είναι επιρρεπείς σε ατυχήματα, υπάρχει έλλειψη ηρεμίας, αισθάνονται την ανάγκη να κρατούν, πάντα, κάτι στα χέρια τους και έχουν εμφανή εκνευρισμό.
–  Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.
–  Δεν αντέχουν τις αλλαγές στη ρουτίνα τους.
–  Παρουσιάζουν αστάθεια στη διάθεσή τους.
–  Αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου.

Στο σχολείο:

–  Δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στο ελεύθερο παιχνίδι.
–  Κουνιούνται πέρα δώθε στο θρανίο τους.
–  Γράφουν γρήγορα και πολλές φορές δυσανάγνωστα (το 60% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ έχουν δυσγραφία).
–  Είναι αργοί στην ανάγνωση κειμένων και δυσκολεύονται στην ανάγνωση ποιημάτων.
–  Κάνουν ορθογραφικά λάθη.
–  Αργούν να κάνουν τις αριθμητικές πράξεις και δείχνουν εμφανή εκνευρισμό και ανυπομονησία στην επίλυση των προβλημάτων.
–  Παρουσιάζουν ανεπαρκή έλεγχο των λεπτών κινήσεων με αποτέλεσμα να υστερούν στην κοπτική και στη ζωγραφική.
–  Δεν τελειώνουν τις σχολικές τους εργασίες.

Τα θετικά χαρακτηριστικά των παιδιών με ΔΕΠ-Υ:

–  Έχουν πολύ χιούμορ.
–  Είναι δραστήρια και έξυπνα.
–  Είναι αυθόρμητα και επίμονα.
–  Δε βαριούνται εύκολα.
–  Είναι πρόθυμα στο να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα.
–  Γνωρίζουν πως να διασκεδάζουν το κοινό.
–  Είναι πολύ καλά στην παρέα.
–  Δείχνουν ευαισθησία στις ανάγκες των άλλων.
–  Τα βγάζουν πέρα σε δύσκολες καταστάσεις.
–  Έχουν πολλή φαντασία.
–  Είναι καλά στους αυτοσχεδιασμούς.
–  Είναι καινοτόμα.
–  Προσπαθούν, με κάθε τρόπο, να αποδίδουν εξίσου με τους συμμαθητές τους, στο σχολείο.
–  Είναι τόσο φιλότιμα, που προσπαθούν πολύ ώστε να μην απογοητεύσουν τους γονείς και τους δασκάλους του.
–  Δουλεύουν πολύ σκληρά για να πετύχουν επαγγελματικά.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί, πως αν κάποιο παιδί εμφανίζει κάποιο από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, δε σημαίνει πως έχει τη διαταραχή της ΔΕΠ-Υ. Ο γονιός και ο δάσκαλος χρειάζεται να παρατηρούν τη συμπεριφορά του και αν αυτή δεν αντιστοιχεί στις συμπεριφορές του συνόλου και ορισμένα συμπτώματα επιμένουν, τότε θα πρέπει να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

 

Ιωάννα Δημητριάδου 
Ειδική Παιδαγωγός με εξειδίκευση στη Δυσλεξία και στις Μαθησιακές δυσκολίες, PgD
Orton-Gillingham Practitioner
Συγγραφέας
Αρθρογράφος